14 dagars returrätt

– Om den köpta produkten av någon anledning inte är lämplig för dig har du möjlighet att returnera den inom 14 dagar efter att du mottagit produkten, och du kommer att få 100% återbetalning (i enlighet med avsnitt 6 i de allmänna villkoren för onlinebutiken).

– Köpta produkter kan inte returneras om den beställda produkten tillverkades enligt köparens personliga behov eller baserat på villkor som tillhandahålls av köparen.

– För att returnera en produkt, vänligen skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst med följande information: produkten som ska returneras, ordernummer och bankkontouppgifter dit återbetalningen ska överföras.

– Återbetalningen kommer att överföras till köparens bankkonto inom 14 dagar efter att produkten har returnerats till LPTRADE OÜ.

– Den returnerade produkten får inte vara använd och måste vara i sin originalförpackning. Adress för returen: Tallinna Kopli Maxima X DPD paketskåp på Kopli 69b

– Rätten till återlämnande gäller endast för privatpersoner.

Uttagningsblankett: https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1030/1201/4001/JM_m41_lisa1.pdf

Villkor för produktanspråk

1. Reklamationstiden för privatpersoner är 24 månader från det datum då produkten levererades. För juridiska personer gäller tillverkarens garantiperiod.

2. Under reklamationsperioden har konsumenten rätt till kostnadsfri reparation eller utbyte av produkten. Om felet orsakas av tillverkaren täcks alla kostnader för material, produktionsfel, arbete och reservdelar.

3. Ett inköpsdokument krävs för att lämna in en reklamation.

4. Kravet omfattar inte produktens bruksanvisningar, justeringar, underhåll, rengöring, återställande av kommersiellt utseende eller åtgärdande av fel som orsakats av att bruksanvisningarna inte följts.

5. Reklamationsrätten omfattar inte skador som uppkommer under transport efter det att varan överlämnats till köparen.

6. summa.ee tillhandahåller inte kostnadsfri reparation för defekter som upptäcks under reklamationsperioden om de orsakas av: – Programvaruproblem som installerats på enheten; – Normalt slitage; – Felaktig användning eller underhåll (inklusive reparationer eller underhåll som utförs av obehöriga personer); – Manipulation av serienummer, inspektionsdekaler eller identifieringsetiketter; – Defekter som avslöjades för köparen av summa.ee externa faktorer, inklusive blixtnedslag, icke-kompatibel elektrisk spänning, fluktuationer i elektrisk spänning, fukt, vätskor, mekanisk skada, etc. – Produkten går sönder på grund av felaktig hantering, underlåtenhet att följa instruktionerna, eller om defekter orsakats av vårdslös förvaring, underhåll eller överbelastning av produkten.

7. summ.ee förlitar sig på en expertbedömning (diagnostik) som utförs av tillverkarens auktoriserade representant för att fastställa ansvar. Om bedömningen visar att defekterna orsakats av de ovannämnda faktorerna, men produkten kan repareras, har konsumenten möjlighet att begära betalda reparationer. Enheter som skadats av vätskor/fukt eller mekanisk påverkan är endast berättigade till betalda reparationer.

8. En expertavgift ska betalas om summ.ee inte är ansvarig för felet och reparation inte är möjlig. Konsumenten ska även betala avgiften om inga fel upptäcks vid bedömningen och apparaten uppfyller tillverkarens tekniska specifikationer.

9. Privatpersoner är befriade från expertavgift under de första sex månaderna från inköpsdatumet.

10. Om konsumenten inte instämmer i summ.ee:s bedömning ska konsumenten visa att:

  • Det föreligger ett fel (bristande uppfyllelse av avtalsvillkoren); – Felet eller dess orsak förelåg vid tidpunkten för produktens överlämnande; – summ.ee ansvarar för felet.

11. Om summ.ee har lämnat en försäljningsgaranti garanterar summ.ee avhjälpande av fel i enlighet med de villkor som anges i försäljningsgarantin.

12. Utöver rätten att framställa krav har köparen alla rättigheter som följer av estnisk lagstiftning.

13. Vänligen inspektera produkten vid leverans, både externt och internt, särskilt om beställningen levererades av en kurir. Tvistperioden med kurirföretaget är 14 dagar efter mottagandet av produkten.

Garanti och underhåll

För nya produkter som säljs av LPTRADE OÜ(summ.ee) gäller en reklamationstid på 2 år i enlighet med § 218(2) i lagen om obligationsrätt. Tillverkaren kan erbjuda en längre garantiperiod, vilket kommer att anges på produkten och försäljningsfakturan. Reklamationstiden börjar löpa när kunden tar emot produkten. Under denna 2-årsperiod reparerar vi den defekta produkten kostnadsfritt, förutsatt att felet orsakats av tillverkaren och att kunden visar upp det ursprungliga inköpsdokumentet. Om produkten inte kan repareras har kunden rätt att begära en ersättningsprodukt eller frånträda avtalet. Ovanstående gäller om produkten har använts under avsedda förhållanden och felet inte har orsakats av yttre faktorer (blixtnedslag, spänningsvariationer, otillräcklig ventilation, läckande batterier, brand, översvämning etc.) eller felaktig hantering av produkten. Rätten till kostnadsfria reparationer upphör före 2-årsperioden om:

a. Inköpsdokumentet visas inte upp när produkten lämnas in för reparation, eller så har dess uppgifter manipulerats;

b. Produktens serie- och modellnummer har ändrats, avlägsnats, flyttats eller gjorts oläsliga;

c. Produktens konstruktion har ändrats utan tillstånd, oavsett ändringens omfattning eller kvalificering, eller produkten har lämnats in för reparation till någon annan än tillverkarens representant eller en godkänd reparationsverkstad;

d. Produkten misslyckades på grund av felaktig användning av användaren, underlåtenhet att följa instruktionerna eller defekter som orsakats av felaktig hantering av produkten.

I de fall ett fel som omfattas av säljarens ansvar (enligt § 218.2 i lagen om obligationsrätt) konstateras, ordnar säljaren transport till och från kundens plats (enligt § 222.4 i lagen om obligationsrätt).

Garantin täcker inte defekter (inklusive brott) som orsakas av följande:

  1. Skada orsakad under transport;
  2. Ovarsam eller felaktig förvaring, användning eller överbelastning av produkten;
  3. Felaktig användning, underhåll, installation eller anslutning av produkten, inklusive anslutning till el- eller vattennät, underlåtenhet att följa de instruktioner och säkerhetskrav som anges i produktens användar-, underhålls-, installations- eller anslutningshandbok;
  4. Strukturella ändringar av produkten som försämrar de egenskaper som tillhandahålls av tillverkaren;
  5. Orsaker som ligger utanför garantigivarens kontroll, inklusive spänningsvariationer, kortslutningar, förlängningssladdar som inte uppfyller kraven, förändringar i den kemiska sammansättningen av uppvärmningsgas, olyckor, blixtnedslag, vatten, brand, vattenkvalitet, kalkavlagringar och andra externa faktorer;
  6. Reparation utförd av obehörig person;
  7. Brist på ordentlig ventilation inuti möbler för integrerade produkter;
  8. Andra klandervärda handlingar från konsumentens sida.
Item added to cart.
0 items - 0.00 kr
X